DRA NER.

denna månaden ska jag verkligen försöka lägga pengahysterin på hyllan lite. ska verkligen försöka till det yttersta att spara & leva inom normala ramar. hur gör jag det då?

sluta äta varenda lunch & middag ute och istället laga egen mat / äta hemma. jag äter för flera hundratals kronor varje månad. inte så konstigt med tanke på att jag älskar att äta ute & tycker det är mycket mysigare än att äta hemma.

skippa alla småköpen såsom godis, frukost på vägen till jobbet - småsaker överhuvudtaget!

koncentrera mig på annat än att gå i affärer. börja köra & plugga teori ordentligt, ut & gå eller andra saker istället.

städa min garderob. ska göras direkt efter operationen. kasta gammalt, lägga allt fint & organiserat samt se vad det exakt är jag behöver lägga mina shoppingpengar på.

utgångar en gång varannan helg räcker gott & väl! speciellt när man bor i lilla helsingborg & utbudet suger. men utgångar är något av det jag faktiskt är beredd att lägga pengar på!

"glömma" mitt kontokort hemma. ha med sig exakta pengar till fikan, maten eller utgången. inget kontokort som plockas fram så fort man ser en snygg tunika, är sugen på en 150kr drink eller en extra latte efter maten.

vad ska jag lägga pengarna på då?

- solarium. så länge jag är brun känner jag mig fräsch & fin. vääldigt viktigt enligt mig.
- utgångar. 2 i månaden ungefär!
- lite lite shopping. dock saker jag hinner sova på & verkligen fundera över.
- hygiensaker såsom hårfärg, en foundation & en mascara behövs denna månad.
- räkningar. sux bigtime.
- en fika eller en lunch ute i veckan, max.
- spara. allt jag kan!


edit: jag ska börja skriva upp alla mina köp på ett ungefär så jag ser vart pengarna tar vägen. tror ni det hjälper?

Kommentarer
Kajsa Stiernströmk säger:

Hahha, jag känner precis samma. Jäkla skit liksom. Känns alltid som att man får för lite lön. ;)

2010-02-24 | 20:00:22
Bloggadress: http://kajseli.blogg.se/
johanna säger:

jag har alltid levt på gränsen med mina pengar, har jag haft dem har jag spenderat dem, o så har jag typ 50 kr kvar dagen innan löning haha, skithemskt jag vet! men jag kom på flera olika sätt att spara, o nu på 1½ månad har jag sparat ihop 2 000 kr. vilket är mkt för mig! haha. jag gjorde som så att jag när jag fick lön skrev upp vilka utgifter jag hade, såsom hyra, räkningar osv. sånt som man MÅSTE MÅSTE MÅÅÅÅSTE betala. sen skriver jag upp det jag behöver, det kan vara t ex schampo & balsam. sen dem pengarna som är över .. om vi säger att jag får 5 000 över. så kör jag som så att jag får använda max 100 kr per dag, o håller jag detta månaden ut så blir det ju 2 000 över. en sak jag tycker är skitsvårt är att planera ekonomin, har svårt o se en månad fram liksom. därför är det skitenkelt om man håller sig till 100 kr per dag. ta ut en hundralapp om dagen, detta ska räcka till mat & kanske nåt nagellack eller whatever. sen i slutet av månaden så tar jag all växel jag har kvar, går till närmaste mataffär o växlar det till lappar, o så inser du hur mkt pengar du sparat :D sick! sist jag växlade in hade jag 600 kr i mynt, pengar jag inte insåg att jag hade liksom. det är lättare o se framsteg på det sättet o det motiverar en mer att spara :D o det känns inte som man snålar heller, för hundra kr om dagen känns mer än vad 3 000 i månaden gör. haha :D

2010-02-25 | 08:38:00
Bloggadress: http://johannadahlgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback