bättre förr?

"Det var bättre förr" är något vi ofta får höra, jag undrar om det verkligen var det? Och vad är det isåfall som gör att det var bätte förr och vad är det som har gjort att det har blivit sämre nu? Det pratas mycket om dagens ungdomar och säkerhet. det pratas om att dagens ungdomar är lata, vi är bortskämda och att det sker väldigt mycket skit i dagens samhälle. varenda dag bläddrar vi i våra tidningar och läser om det ena mordet efter det andra, vi läser om sex/tortyrkammare, vi läser om våldtäkter, misshandel, huliganer och annat skit som bara ökar och ökar.  

Vad är det då som gör att vi, vår generation, har gjort samhället såhär? är det bara meningen att allt ska utvecklas såhär? eller blev det fel någonstans? uppfostrar vi våra barn fel? blev vi uppfostrade fel? är det datorn & tvns fel? medians? har vi skolan att beskylla? 

ärligt talat så vet jag inte vem man ska "skylla" på. jag vet bara att vi alla har ett val, alltid. och det är det valet som avgör vilken person du är och kommer bli. valen du gör styr ditt liv framöver och det är inte alltid vi gör dem rätta valen. det enda vi kan göra är att ta lärdom, dela med oss och försöka påverka andra människor att göra dem rätta valen. jag lovar mig själv här och nu att om jag kan, alltid försöka påverka andra människor att göra dem rätta valen och jag hoppas att fler människor tänker som mig så vi slipper sitta och säga att det faktiskt "var bättre förr" i framtiden. för jag tror det är viktigt att koncentrera sig på nuet, leva med dem förutsättningarna som finns nu och inte jämföra med tider som såg helt annorlunda ut. vi lever ett enda liv och inte ska vi behöva blicka bittert tillbaka och säga att det var bättre förr? 
lev idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback