brun, brunare, brunast

det bästa jag vet är när någon frågar mig om jag har varit utomlands (när jag inte har det då) och sedan berömmer min fina färg. att vara brun & solbränd är en viktig grej för mig. precis som att det är viktigt för någon annan att smörja in sig med cellulitkräm eller klippa topparna ofta på håret. alla har sin grej som är viktig liksom. min är att vara brun då.

solarium: folk tror att om man lägger sig i solariumet en gång, varannan månad någoting kan bli bruna. så är det absolut inte. dem som solar endast solar solarium måste göra det nästan flera gånger i veckan för att för det första hålla sin färg & sedan få den mörkare också. så har man tankar på att sola 2 gånger och sedan sluta för man är brun kan man glömma solariumet. det krävs att man går minst en gång i veckan (självklart kan man ha uppehåll ibland av någon anledning) & regelbundet. det är dyrt & livsfarligt men enligt mig det bästa sättet att bli brun på (förutom den riktiga solen då såklart)

sola ute:
det absolut bästa & skönaste såklart! så fort solen tittar fram & värmen kommer bänkar jag mig i en solstol i trädgården.

brun utan sol: det finns miljoner märken att välja mellan. lyx eller budget. med färg, utan färg. torr eller fet. tjock eller rinnig. body butter, olja, mousse, spray eller servetter osv. det viktigaste är att du hittar en som funkar för dig! jag gillar bla åhlen's egna bus samt dove's. men som sagt, alla tycker vi olika & våra kroppar reagerar olika. brun utan sol produkter ska du använda i så många dagar i rad du tycker det tar för den att bygga upp brännan du vill ha. när du fått det reslutat du vill ha ska du smörja in dig var 3:e dag ungefär. här är det viktigt att skrubba sig imellanåt, annars blir busen fläckig. det är också viktigt att smörja in sig ofta så inte kroppen torkar & busen "flagnar". en del tycker det är svårt att få busen jämn. jag brukar knåda in min i huden riktigt ordentligt. & sedan tar jag mindre på dem ställena jag vet det fäster lätt på & blir ojämnt, ex fötterna, innerarmarna. för att få bus på ovansidorna av händerna brukar jag använda bomullspads som jag tar lite bus på och sedan "torkar" över handen. aldrig ut på fingrarna och inte i markanta linjer.

soltabletter:
finns många märken att välja mellan & jag har faktiskt bara testat 2 st. dessa fungerar faktiskt till en vis mån men har inte riktigt sett någon direkt skillnad. finns på olika hälsokostaffärer & internet & man ska ta dem före en utlandssemester, under tiden man solar eller på sommaren.

skrubba sig: skubba sig behöver man först & främst göra innan man tänker bli brun. skrubba bort allt dött från kroppen och börja från noll liksom. känns fräscht att vara 100% ren när man börjar sola. brännan blir dessutom jämnare och håller längre om du peelar & skrubbar dig. när du väl är brun ska du fortsätta skrubba dig. kanske inte varenda gång du står i duschen, då har du ingen färg alls kvar till sist. men på ställen som du vet du blir ojämn snabbt på (exempel hals, ansikte, armar) kan du skrubba då och då.

smörja in sig:
lika viktigt hur du än vill bli brun. solar du solarium blir du jättetorr & din kropp behöver återfuktas. smörjer du in dig med bus behöver du återfukta kroppen så inte busen flagnar & blir ojämn.

c-vitaminer:
har hört att c-vitaminer gör dig brunare om du solar samtidigt som du tar de. 

krämer med färg: det finns krämer med färg som du kan tvätta bort, både till ansiktet & kroppen. det kan vara bra om du vill vara extra brun en kväll men vill kunna tvätta bort brännan dagen efter av någon anledning.

det finns massa tips, krämer, tabletter och tillochmed sprutor (olagligt dock) som man kan hålla på med för att bli brun. & för folk som inte har jättebra gener - som mig, är det extra svårt att hålla sig brun. min pojkvän tillexempel hatar när jag smörjer in mig med bus på kvällarna eftersom jag blir "klibbig". men enligt mig är färg det absolut bästa sättet att piffa upp en människa!





Kommentarer
Anonym säger:

den där brun utan solen från Åhlens, är inte den lite färgad? blir den verkligen så brun? för på färgen ser den inte så brun ut. sen hur lång tid sitter den egentligen? :)

2010-03-21 | 12:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback