den nakna sanningen

Att shoppa är något av det bästa som finns. Komma in i affären, se sig omkring och låta ögonen vandra över alla plaggen. Hemma behövde man ingenting, i affären köpte man allting.

Jag vet inte om jag är den enda som lägger en stor del av mina pengar på kläder, smink, hårfärg, skor osv osv varje månad? Kalla mig idiotisk, patetisk, pinsam och slösig men det är såhär jag är uppväxt, såhär min omgivning ser ut och sett ut hela livet. Min mamma älskar att shoppa & är lite en av shopaholic, mina vänner älskar också att shoppa och lägger även dem mycket pengar på det. Det är inte förrän detta året, 2009 som jag kommit underfull med att det finns mycket annat roligt att spara till. Innan dess, i mina 18 år har jag levt för att slösa. Det som hamnat på mitt konto eller i min hand har snabbt försvunnit igen. Jag vet inte den exakta summan för vad en 18-åring som bor hemma ska spendera i månaden. Jag köper & köper och ärligt talat finns det snart inte plats för mer här hemma. Jag slänger ner det i en låda eller i min garderob för att sedan glömma bort plagget. För att vara heelt ärlig, jag har nog nästan aldrig använt exakt samma outfit mer än en gång. Det är sjukt! Jag nästan skäms, men trots det ekkar mitt konto i mitten av varenda månad (om inte tidigare). Jag shoppar upp mina pengar. Vill kunna vara en sådan person som sparar massor varje månad och aldrig känner behov av pengaångest. Redan nu, den 29:e Mars har jag ångest över den 25:e April eftersom min lön inte kommer att vara det jag förväntat mig. Jag gör räkneuppställningar, budgetar, stoppar undan pengar och mycket annat - ingenting hjälper. När jag väl är i en situation där pengar spenderas tappar jag omdömet helt och bara sprider pengar runt mig.

Jag är ingen snål människa. Tvärt om så bjuder jag ibland för mycket vilket resluterar i att mina pengar tar slut. Även fast jag vet att jag inte har råd, jag vet att jag inte får spendera något bjuder jag andra. Jag tar också impulsiva beslut och fantiserar fram en bild av något (ex. ett klädesplagg) i huvudet som jag vill det ska se ut. Jag önskar jag kunde skita i allt med dem nyaste kläderna, skorna, bikinisarna, hårfärgerna, smyckena och sminket & bara koncentrera mig på saker som jag faktiskt tänkt igenom ordentligt.

Bakom mig ligger just nu en hög med nya tunikor som kommer från Ullared för någon dag sedan. Några av dem är alldeles för "våriga" för att använda redan, men där är något plagg som kan användas redan nu. Jag har bestämt mig för att spara dessa plaggen lite & bara använda dem då jag gör roliga saker.. Det kanske gör att jag inte tröttnar på samma sätt på mina kläder. Jag har nämligen kommit fram till att jag inte ska shoppa någonting denna månaden. Har ett h&m paket som är på väg samt en annan överraskning som jag visar i bloggen nu i veckan. Det är allt & jag lovar er det. Egentligen skiter ni förmodligen i det & kanske inte ens orkar läsa hela inlägget men det här är viktigt för mig. Min dåliga shoppingvana och mitt beroende ska försvinna. Jag ska koncentrera mig på saker som är roligare, blogga, skriva, motionera, bli riktigt brun, resor och kanske mekka lite med mina gamla klädesplagg så dem blir roligare! För ärligt talat, det är dags för mig att inse att jag inte har någon heltidslön att shoppa upp. Patrik kommer nog aldrig vilja bo tillsammans med en tjej som shoppar upp alla pengarna. Dethär ska jag minsann klara!


Kommentarer
anna säger:

Jag har motsatt sjukdom. Jag kan inte förmå mig att spendera pengar, jag är beroende av att spara alla pengar som kommer mig till hands. Det är också jävligt jobbigt och tvångsmässigt. Ska vi byta sjukdomar?

2009-03-30 | 00:09:03
Bloggadress: http://havannna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback